De Swalm. Op expeditie in Limburg.

Toertocht voor avonturiers.

Speciaal voor de winter een korte toertocht van ca. 10 km op de Swalm in Limburg. Deze  rivier meandert zo heftig dat de afstand hemelsbreed nog geen 5 kilometer is. Deze rivier mag worden bevaren tussen 1 oktober  en 31 maart.
Tien kilometer varen op een stromende weide beek met ondiepten, omgevallen bomen en andere onverwacht obstakels. Houd dus rekening met af en toe uitstappen en overdragen.
Gezien de mogelijk forse stroming in combinatie met scherpe bochten en de door de in het gebied wonende bevers natuurlijk aangebrachte obstakels, is het dragen van een zwemvest verplicht. Ook aan de kleding stellen we dit keer eisen, het kan voorkomen dat we door alle klim- en klauterpartijen in het water terecht komen, draag dus schoenen die stevig genoeg zijn voor het klim en klauterwerk, die nat mogen worden en die ook warm zijn als ze vol me water staan.

Naast het varen zelf zullen we natuurlijk aandacht schenken de risico’s van het varen op een natuurlijke weide beek met sterke stroming. Ook het varen van de vele bochten lukt veel beter als je weet wat er aan de hand is en wij gaan proberen je uit te leggen hoe je de stroming voor je kun laten werken.

Om mee te mogen moet je je even opgeven. Ik wil graag weten wie er mee gaat en wat voor ervaring zij hebben. Ook is het aantal deelnemers wat beperkt, de Swalm is een smalle beek en niet geschikt voor een al te grote groep.

Datum: Zondag 6 februari 2022
Voor wie: Iedereen is welkom. Ook alle typen boten mogen mee, zorg wel een beetje voor een wendbare kajak of open kano.
Afstand:  Ongeveer 10 km
Verzamelen: We verzamelen om 10.00 uur bij het uitstappunt, Rijkel bij de oude boothelling, dit is ons boogde uitstappunt. De coördinaten zijn51.25696667º;6.01247667º. Hier laten we auto’s achter en rijden met zo min mogelijk auto’s naar het beginpunt.
Instappunt: Het instappunt is het makkelijkst te vinden door te rijden naar herberg de Bos aan de Bosstraat 115 in Swalmen, op de kruising tegenover de herberg vind u de Lanck.
Het instappunt is aan de Lanck, even doorrijden tot het brugje over de Swalm. Voorbij het brugje is parkeerruimte. De coördinaten zijn 51.229437º;6.068091º.
Kleding: Zorg ook voor kleding die in geval van een nat pak, lekker warm blijft. Een neopreen pak is misschien een goed idee. Zwemvest verplicht